Mengenali Ilmu Khilaf dikalangan Ulama'

11:47 PM Posted by اسمى شهيدة عزيزه

Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi kerana dipermudahkan dan dilapangkan masa untuk berkongsi serba sedikit serta memperingati diri sendiri serta sahabat-sahabat sekalian di waktu cuti ini….
Perkongsian kali ini adalah mengenai sebuah buku yang saya baca sepanjang menghabiskan cuti pada kali ini…Buku ini bertajuk Khilaf, Prinsip & disiplin karangan Abdul Mu’izz Muhammad, diterbitkan oleh Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM).
Buku ini mengupas dan membincangkan berkaitan perselisihan pandangan dalam kalangan ulama’ atau disebut sebagai perkara khilafiyyah.
Akhir-akhir ini kalau dilihat di media-media pelbagai masalah berlaku terutamanya berkaitan perselisihan pendapat sehingga berlaku kepada permusuhan yang dahsyat, memfitnah, label melabel, tuduh menuduh dan lain-lain lagi sehinggakan ada pihak yang ingin melihat pihak yang dibenci tersebut ditangkap dan dipenjara. Perpecahan demi perpecahan akhirnya hanya akan melemahkan umat Islam sendiri dan memberi masalah dalam menjalankan gerak kerja Islam.
Musuh musuh Islam hanya tersenyum apabila umat Islam bercakaran sesama sendiri dek kerana perbezaan pendapat dalam perkara-perkara furu’. Umat islam perlu mendalami ilmu tentang khilaf. Ini adalah kerana kerana, permasalahan khilaf di kalangan ulama’ sering terjadi dan tidak dapat dielakkan. Khilaf dikalangan ulama’ bukanlah perkara baru tetapi ia sudah ada sejak Islam berkembang beratus-ratus tahun dahulu lagi. Selepas kewafatan Rasulullah, segala permasalahan yang berlaku dirujuk kepada sahabat sahabat yang hidup sezaman dengan Rasulullah.
Sekiranya permasalahan tersebut adalah perkara baru yang tidak pernah berlaku di zaman Rasulullah maka para sahabat akan berijtihad berdasarkan Al-Quran dan as-Sunnah yang ditinggalkan oleh Rasulullah. Setiap pendapat yang dikeluarkan para sahabat berbeza-beza berdasarkan kefahaman mereka dalam memahami al-Quran.
Walau bagaimanapun, khilaf yang dibenarkan dalam Islam adalah berkisar kepada perkara furu’ dan tidak menyentuh perkara-perkara usul. Jika perselisihan tersebut berlaku dalam perkara furu’ atau cabang-cabang agama, Islam meraikan perbezaan pandangan tersebut. Oleh kerana itu, apabila berlaku khilaf dalam perkara furu’, tidak timbul pendapat mana yang betul, pendapat mana yang salah atau pengikut wahabi atau sebagainya tetapi yang sebenarnya adalah pendapat mana yang mempunyai dalil yang paling rajih(kuat), maka pendapat itu yang boleh digunakan untuk beramal.
Berdasarkan apa yang saya perolehi daripada buku tersebut, khilaf terjadi disebabkan oleh banyak faktor. Antaranya ialah Perselisihan Qiraat bacaan Al-Quran. Al-Quran diturunkan oleh Jibril sebanyak tujuh wajah bacaan. Setiap ulama’ membaca dengan qiraat yang berbeza dan pemahaman yang diperolehi oleh mereka juga turut berbeza. Oleh itu, kita tidak boleh menyalahkan percanggahan diantara mereka kerana Allah sendiri telah menurunkan Al-Quran dalam tujuh bentuk bacaan.
Selain itu, factor lain ialah tidak sampai sesetengah dalil kepada mujtahidin. Ini adalah punca terbesar khilaf dikalangan ulama’. Tidak seperti Al-Quran, setiap ayat, kalimah dan huruf yang diturunkan Allah kepada Rasulullah disampaikan kepada sahabat tanpa ada satu pun yang tertinggal. Berbeza dengan hadis Rasulullah yang perlu dicari dan sangat luas periwayatannya. Ibnu Taimiah telah mengatakan bahawa mustahil sekiranya ada yang mengatakan keseluruhan hadis Rasulullah terkumpul pada pengetahuan seseorang. Ini adalah kerana, setiap kali Rasulullah menyatakan sesuatu hadis kepada seorang sahabat, berkemungkinan sahabat lain tidak mendengar hadis tersebut dan pada waktu yang lain Rasulullah menyatakan pula hadis yang berbeza kepada sahabat lain pula.
Hal ini dapat dibuktikan apabila seorang wanita tua datang bertemu dengan Saidina Abu Bakar untuk bertanya tentang Faraidh. Abu Bakar pun berkata,

“di dalam Kitab (al-Quran) tiada bagimu, dan aku pun tidak tahu hakmu berdasarkan hadis Rasulullah S.A.W, akan tetapi biar aku bertanya pada orang ramai terlebih dahulu.”

Apabila Abu BAkar bertanya kepada orang ramai, Al-Mughirah dan Muhammad Al-Ansari bangun dan mendakwa bahawa beliau pernah menyaksikan Rasulullah menyelesaikan masalah Faraidh dan baginda memperuntukkan 1/6 faraidh untuk kes itu.

Dua orang sahabat tersebut bukanlah sahabat yang rapat seperti rapatnya Rasulullah dengan Abu BAkar tetapi beliau ada ketika Rasulullah menyelesaikan masalah itu dan Abu BAkar tidak ada ketika itu. Oleh itu, masalah tersebut dapat diselesaikan. Banyak lagi kisah-kisah sebegini yang amat baik untuk difahami dan dihayati.
Cukuplah sekadar membincangkan dua punca utama berlakunya khilaf dalam kalangan ulama’ walaupun masih ada banyak lagi faktor lain.

Oleh itu, kita perlulah berlapang dada terhadap segala khilaf yang berlaku dalam kalangan ulama’. Selain itu saya turut menyokong apa yang ditulis oleh Ustaz Zaharudin, dalam Zaharuddin.net iaitu:
“ jangan terlalu mudah menggelarkan seseorang dengan gelaran WAHABI atau terkeluar dari kelompok ahli sunnah wal jamaah. Adalah tidak tepat untuk menuduh pandangan ijtihad selain mazhab Syafie adalah Wahhabi, kerana kebanyakkan pendapat yang lain yang diterima pakai oleh sebahagian kelompok di Malaysia (yang berlainan) sebenarnya bukanlah ijtihad Wahabi tetapi adalah dari kalangan mazhab-mazhab ahli sunnah yang lain seperti Hanbali, Maliki dan Hanafi.”
Kesimpulannya, sebagai umat Islam kita perlu mencerminkan imej Islam yang baik. Janganlah kita terus bergaduh, memfitnah, kutuk mengutuk hanya disebabkan perselisihan pendapat dalam hal agama oleh mereka yang sememangnya layak. Masih banyak lagi masalah umat yang kita langsung tidak ambil perhatian. Sama-sama lah kita memperbaiki diri dan merenung kembali berapa banyak kerja-kerja Islam yang kita buat sebagai sumbangan kita pada agama kita……wallahu a’alam

KISAH YG MENARIK UNTUK DKONGSI BERSAMA...

6:21 PM Posted by اسمى شهيدة عزيزه

BACA SMPAI HABIS..
"Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk
kita buat hantaran" pekik Jamilah kepada Nabil..

"Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli
nih" balas Nabil.

Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu AlQuran yang bakal dijadikan hantaran.

"Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab" keluh Jamilah.

" Ala , awak bukan reti pun bahasa arab" jawab Nabil. Tergelak Jamilah.
Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin. "Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat" tegur pakcik berbaju putih. Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan 40-an.

"Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak bina masjid" sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..

"Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?" pakcik menyoal sambil
tersenyum.

"Aa... aa.. lama dah saya tak baca, pakcik" teragak-agak Nabil menjawab.
Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.

"Kalau gitu, tak perlu lah beli AlQuran kalau sekadar hantaran. Kesian ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik" tegur pakcik berhemah.

"Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak baca la" tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.

"Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah tafsir ArRahman. Ada tafsiran lagi" cadang pakcik. Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.

" Ala , besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi" senyum Jamilah
mengangkat bungkusan AlQuran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.

"Jangan lupa baca ya" pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan
tersebut.

"Sibuk je la pakcik tu" Jamilah mengomel.

Nabil kelihatan serba salah. Mungkin 'terpukul' dengan kata-kata seorang
pakcik yang muncul secara tiba-tiba.

Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah..Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan.. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam baru sahaja sampai.

" Assalamualaikum semua" ucapan salam Pak Imam bergema.

Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta merta. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri.Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.

"Inikah pengantin hari ini?" tegur selamba Ustaz Saad.

"Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak... usta.. ustazz.." jawab Nabil mengigil.
Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai
buku 2 bulan lalu.

"Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan
kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin" cadang Ustaz Saad.
Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara
orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari
Khamis selepas maghrib.

Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.

"Ss.. su.. surah apa ustaz?" Nabil cuba mengagahkan diri. Jamilah masih
melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak benda yang
sebaliknya berlaku..

"Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa'd" kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi.
Surah Ar Rad


Surah Ar Ra'd

"Apa benda nih" detik hati Nabil.

"Bismillahirrahmaan irrahim.. ALL..MAA. . RIII..!!" berlagu Nabil.

Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari
rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke mana , mungkin berpura-pura ke tandas.

"Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam ALQuran. Adik Nabil, cara bacanya seperti begini : A'uzubillahiminnass yaitaanirrajim. ..Bismillahirrahmanir rahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM... RAA.." kedengar suara gemersik Ustaz Sa'ad. Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak lagi alunan irama ALQurannya.

Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya..

"Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran.Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina ALQuran. Beli ALQuran kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang muslim" tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang cara penyampaian ustaz Sa'ad.


"Tinggi m ana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku kitab AlQuran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh AlQuran itu sendiri. Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan AlQuran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi
pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya.. " penutup Ustaz Sa'ad sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.

Hari semakin cepat berlalu.

Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab ALQUran yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap hari.

Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil. SMS dari ustaz Sa'ad tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil..


Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu.. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'


Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'


Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi


Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, dihadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'


Sila sebarkan Hadis ini kepada semua .......kerana

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said:

'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'

1:37 AM Posted by اسمى شهيدة عزيزه

Ada satu doa yang pendek tetapi sangat besar manfaatnya sekiranya diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Doa yang dimaksudkan seperti sabda Rasulullah s.a.w. seperti berikut;





Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan disepanjang hari tersebut. Doa daripada hadis di atas adalah seperti berikut;

Bina Insan Guru Fasa 4

4:52 AM Posted by اسمى شهيدة عزيزه






Pada 2 hingga 4 Oktober yang lalu, pelajar Pismp semester 4 telah mengikuti program Bina Insan Guru bagi Fasa ke 4 yang bertempat di Kampung Sungai Dinar, Serkat Pontian Johor. Seramai 56 orang telah mengikuti program ini yang terdiri daripada 3 opsyen. Kelas yang terlibat antaranya ialah Pismp Pengajian Islam, Pismp rekabentuk dan Teknologi 1 dan Pengajian Bahasa Cina. Program bina insane guru pada kali ini dilaksanakan dalam bentuk Program anak angkat.

Program ini merupakan program yang melibatkan pelajar-pelajar IPGM Kampus Tun Hussein Onn dan penduduk kampung secara keseluruhannya. Penduduk kampong sungai Dinar telah bekerjasama dengan pihak Institut untuk menjayakan program Bina Insan Guru ini. Seramai 15 keluarga yang telah dipilih untuk menerima pelajar institute sebagai anak angkat mereka. Setiap keluarga menerima dua hingga tiga orang anak angkat. Setelah sampai di kampung tersebut, pihak institute akan menyerahkan pelajar kepada orang kampung dalam program penyerahan anak angkat. Pada masa yang sama, pihak institut turut menyerahkan barang-barang bantuan kepada penduduk kampung yang bertaraf hidup susah hasil dari sumbangan beberapa syarikat seperti Munchy’s, biskut Hup Seng dan syarikat Miaow Miaow. Barang- barang tersebut berupa beras, ayam, susu, telur, air dan lain-lain lagi.

Walau bagaimana pun, program ini dilaksanakan bukan seperti yang dirancang. Mengikut perancangan awal, program ini dilaksanakan untuk membantu keluarga yang mempunyai taraf hidup yang rendah di kampong tersebut. Malangnya, terdapat pihak yang menyalah gunakan kuasa yang diberi dengan mengaturkan program ini dengan sebaliknya. Perkara sebegini tidak sepatutnya berlaku kerana, terdapat unsur-unsur penindasan terhadap golongan yang kurang upaya. ‘yang kaya semakin kaya, yang miskin semakin miskin’. perkara ini tidak diambil kisah oleh sesetengah golongan. Bg mereka ini adalah perkara biasa,hanya golongan yang berjawatan dalam umno kampung tersebut sahaja yang diberi keistimewaan di kampung itu.. inilah dia yang dinamakan politik umno...sampai bila masyarakat kita harus begini dan bila lagi masyarakat kita akan buka mata untuk melihat semua ini...wallahu a'alam

Bina Insan Guru Sem 4

10:53 AM Posted by اسمى شهيدة عزيزه

kenangan Bina Insan Guru sem 4

10:38 PM Posted by اسمى شهيدة عزيزه

Gugur di Jalan Dakwah

10:09 PM Posted by اسمى شهيدة عزيزه

Tidak seperti gugurnya dedaun dari pokok atau jatuhnya sesuatu dari tempat tinggi, keguguran di jalan dakwah adalah satu yang tidak dapat dilihat oleh pancaindera yang lima. Seseorang yang gugur di jalan dakwah tidak akan merasa sakit atau menemui kesan lebam pada mana-mana bahagian badannya, kerana ia adalah soal maknawi atau isu berkaitan insan dengan tuhannya.

Penggabungan diri dengan dakwah bermula dengan kesedaran seseorang terhadap tanggungjawab yang harus ia pikul bagi pihak Allah dan rasulnya, iaitu tanggungjawab menegakkan kebenaran, menentang kebatilan dan menyambungkan risalah dengan generasi seterusnya.

Ia adalah amal yang berterusan dan memerlukan keazaman ulul azmi dari kalangan rasul. Dari keazaman yang kuat ini usaha diteruskan untuk mengumpul seberapa banyak kekuatan sama ada dari segi bilangan atau juga peralatan. Dan siaplah dirimu dengan kekuatan untuk berdepan dengan mereka sedaya upaya kamu.

Da'i bukan muslim biasa. Mereka ialah orang yang meletakkan agama Allah di hadapan dan sentiasa bersiap siaga untuk berada dimana tuhan mahu ia berada mengikut kepentingan dakwah. Diri dan hartanya wakaf untuk agamanya. Mereka tidak memiliki diri mereka lagi, kerana mereka telah berbaiah dan menjaul diri mereka kepada Allah, harganya ialah syurga.

Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang mukmin diri mereka dan harta mereka dengan syurga…mereka berjuang dijalan Allah lalu membunuh dan dibunuh, satu janji yang pasti ditepati seperti tercatat dan Taurat,Injil dan Quran.

Inilah cara bagaimana Allah menghidupkan seseorang dalam kehidupan yang barunya. Wahai orang-orang yang beriman sahut seruan Allah dan rasulnya apabila ia menyeru kamu kepada apa yang menghidupkan kamu. Begitulah ketinggian seorang da'i waktu ia berada pada kemuncak kesetiaan kepada Allah, Rasul dan agamanya. Oleh itu berpuluh tempat di dalam Quran Allah memperingatkan mereka tentang kesetiaan. Setialah dengan baiah kamu disebut berulang kali tanpa jemu dan puas.

Namun kesetiaan datangnya dari keimanan, keimanan ditegakkan dengan keazaman dan keazaman datangnya dari kesedaran. Apabila kesedaran telah lemah dan keazaman mula luntur, maka kesetiaan juga akan terjejas. Begitu bermula kisah keguguran.

Mungkin banyak pentafsiran-sebahagiannya teknikal di sebalik fenomena keguguran tetapi yang jelasnya ialah mereka telah merungkai baiah, merombak kesetiaan dan membatalkan jual beli yang mereka telah meterainya dengan Allah. Kini diri mereka kembali kepada mereka dan khidmat mereka adalah untuknya.

Akan dapat dilihat dengan jelas perbezaan atau jurang cara hidup antara da'i yang mewakafkan hidup mereka untuk Allah s.w.t dengan mereka yang membatalkan jual beli mereka dengan Allah dan memulakan hidup baru diri mereka dan keturunan mereka dalam dunia yang mereka sangka kan milik mereka.

Kata-kata Syeikh Ahmad Yassin

1:32 AM Posted by اسمى شهيدة عزيزه


Lahirku di Kampung Al-Jaurah,
Selatan Tebing Gaza, 1938 Masihiah,
Tercetus perang 1948, familiku berpindah,
Mengharung kaki menuju Ghazzah.
Tika asyik beriadah bersama teman,
Malang menimpa, aku terhumban,
Lumpuh seluruh badan,
Namun, kutekad kekuatan,
Lumpuhku tidak bisa menghalang pergerakan,
Minda, fikiran, tadbir jua amalan...
Kutamatkan pengajian sekolah,
Kuteruskan ke Universiti Ain Syams, padah,
Setahun berlalu dan aku terpaksa berhenti,
Hati yang terhiris itulah,Yang kubawa ke Mesir gagah,
Kukenal Ikhwan, sertai jamaah.
Di Palestin,Akulah guru, mengajar tatatertib,
Berkhutbah di masjid, akulah khatib,
Akulah pengasas Majma' Islami,
Pada 70-an tekad bersemi.
1983, aku ditangkap dituduh,
Pengasas Majd Mujahidin pembunuh,
13 tahun penjara, mahkamah menyuruh,
Namun terbebas selepas bulan kesepuluh.
Kuasaskan lagi gerakan HAMAS,
Gerakan Penentangan Islamiah, kemas,
1987, HAMAS berdiri tegas!
Sekali lagi, ditangkap askar Yahudi,
Dihukum penjara seumur abadi,
Ditambah 15 tahun lagi,
Kerana mengasas HAMAS menggempa Yahudi!
Makin hari, kumakin lemah, di penjara,
Pandangan kananku hilang mutiara,
Mata kiriku kabur, terseksa didera,
Penyakitku kronik, dihantar ke Hospital Penjara.
Subuh 1 Oktober 1997 barakah,
Aku dibebas dengan janji payah,
Antara Jordan & Israel laknatullah,
Selepas serangan Khalid Masy'al tergagal, musnah.
Kusenyum, kulihatIntifadah Aqsa, bangkitnya ummat,
Menentang, melawan Zionis penjajah laknat,
Hingga terbunuh jua tercedera berat.
Pagi,Malam Isnin aku bersolat sendiri,
Munajatku mohon ke hadrat Ilahi,
Agar ganjaran Syahid diberi di sisi,
Dan kuniat puasa di pagi hari.
Masjid, 22 Mac 2004 - Fajarnya,
Usai solat Subuh, tiada lama hanya,
Tika berjalan pulang, aduh sakitnya,
Tiada rasa nyeri, pulanglah,
Pulanglah ke hadrat Tuhanku, Allah,
Haruman syurgawi, rohpun terbanglah,
Duniaku, pisahlah,Nyata kerananya dan kerana-Nya aku lelah...
Akulah Syeikh Ahmad Ismail Yasin!
Siapa kamu?
Apa yang kamu telah sumbangkan untuk agama Allah?

puasa sunat 6 syawal

8:19 PM Posted by اسمى شهيدة عزيزه

Ulama berbeza pendapat antara puasa sunat enam hari pada bulan Syawal dengan puasa ganti (qada) Ramadan.

Pendapat pertama mengatakan tidak dibolehkan niat puasa ganti bersama puasa sunat Syawal. Ini kerana berdasarkan hadis setiap amalan berdasarkan niat.

Sebagai contoh, Majlis Ugama Islam Singapura (Muis) dalam menggariskan adakah puasa enam boleh diniat sekali dengan puasa ganti: `Niat puasa enam tidak boleh disekalikan dengan puasa qada.

Imam As-Syafi'i (di dalam Kitab Al-Umm) berpendapat dalam mensyarahkan bab `seyang tiap amalan dengan niatnya' bahawa: Hendaklah dibezakan ibadat puasa Ramadan, puasa nazar, puasa kafarah, puasa qada dan puasa sunat.

Imam Jalaluddin As-Suyuti (di dalam Kitab Al-Isybah) juga berpendapat hendaklah diasingkan puasa Ramadan atau nazar atau puasa sunat. Namun, seseorang yang berniat puasa qada ketika Syawal boleh juga dikurniakan pahala puasa enam (tanpa menjatuhkan niat itu) mengikut pendapat sebahagian ulama.'

Pendapat kedua mengatakan dibolehkan niat bersama, malah memadai seseorang yang ingin melakukan puasa qada dan puasa sunat enam hari dengan berniat hanya puasa qada pada bulan Syawal.

Mereka akan mendapat dua ganjaran sekali gus dengan syarat dia perlu berniat puasa qada terlebih dulu. Ini kerana puasa qada adalah wajib dan puasa enam adalah sunat.

Hal yang sama berlaku ke atas solat tahiyatul masjid. Jika seseorang memasuki masjid dan terus melakukan solat fardu, maka dia akan diberi ganjaran dua pahala sekali gus.

Bekas ketua jawatankuasa fatwa al-Azhar, Sheikh `Atiyyah Saqr, berkata seseorang yang tertinggal puasa pada Ramadan boleh berpuasa sunat enam hari Syawal dengan niat bersama puasa ganti.

Menurutnya, orang yang berpuasa itu akan mendapat ganjaran berganda secara serentak; menggantikan puasa yang ditinggal dan mendapat ganjaran puasa enam hari Syawal.

"Bagaimanapun, dianjurkan seseorang itu menggantikan puasa tertinggal secara berasingan dengan puasa enam hari Syawal (supaya mendapat ganjaran yang lebih)."

Ada juga ulama berpendapat puasa enam seharusnya didahulukan kerana ia hanya boleh diamalkan pada bulan Syawal saja. Bagi puasa qada, ia boleh dilakukan dalam tempoh 10 bulan berikutnya sebelum tiba Ramadan akan datang.

Sesetengah ulama berpendapat, orang yang mempunyai hutang puasa Ramadan hendaklah `membayar' terlebih dulu, kemudian baru dikerjakan sunat puasa enam. Tidak mendapat sunat puasa enam jika ia juga diniatkan sebagai puasa qada.

Perbezaan pendapat itu sudah tentu memberikan pilihan dan ruang kepada umat Islam dalam melaksanakan amal ibadat, sesuai dengan konsep taysir (kelapangan) yang menjadi satu aspek penting dalam syariah, selagi mana tiada larangan terhadapnya.

sumber : Mohd Sabri Mohd Noor

keutamaan puasa sunat 6 syawal

9:37 PM Posted by اسمى شهيدة عزيزه

Dari Abu Ayyub al-Anshari radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah s.a.w bersabda,

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ

“Barangsiapa yang berpuasa (di bulan) Ramadhan, kemudian dia mengikutinya dengan (puasa sunnah) enam hari di bulan Syawwal, maka (dia akan mendapatkan pahala) seperti puasa setahun penuh.”[1]

Hadits yang agung ini menunjukkan keutamaan puasa sunnah enam hari di bulan Syawwal, ini termasuk kurnia agung dari Allah kepada hamba-hamba-Nya, dengan kemudahan mendapatkan pahala puasa setahun penuh tanpa adanya kesulitan.

Mutiara hikmah yang dapat kita petik dari hadits ini:

Pahala perbuatan baik akan dilipatgandakan menjadi sepuluh kali, karena puasa Ramadhan ditambah puasa enam hari di bulan Syawal menjadi tiga puluh enam hari, pahalanya dilipatgandakan sepuluh kali menjadi tiga ratus enam puluh hari, yaitu sama dengan satu tahun penuh (tahun Hijriyah.

Fadhilat Puasa Enam

9:16 PM Posted by اسمى شهيدة عزيزه

Puasa enam hari yang dilakukan dalam bulan Syawal juga mempunyai keistimewaan tertentu dan akan diperolehi dengan izin Allah.Orang yang berpuasa enam hari pada bulan Syawal akan:

*memperolehi pahala sebagaimana yang dikurniakan kepada Nabi Adam pada hari pertama ia berpuasa enam;

*memperolehi pahala sebagaimana dikurniakan kepada Nabi Yusuf pada hari kedua ia berpuasa enam. Keluar dosa-dosa dari tubuhnya bagaikan baru dilahirkan dari perut ibu;

*memperolehi pahala sebagaimana dikurniakan kepada Nabi Ya’qub (hari ketiga); sekiranya berpuasa tanpa diketahui orang lain, Allah tidak rela untuknya pahala kurang dari Syurga;

*memperolehi pahala sebagaimana pahala Nabi Musa (hari keempat);

*memperolehi pahala sebagaimana yang diperolehi oleh Nabi Isa (hari kelima) iaitu menyamai pahala berpuasa sepanjang tahun.

*memperolehi pahala sebagaimana dikurniakan kepada Rasulullah (hari keenam); jika kebetulan seseorang makan berhampiran orang yang berpuasa itu akan dibacakan istighfar untuknya oleh para malaikat.

apa itu Islam ?

10:03 AM Posted by اسمى شهيدة عزيزه

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Pada suatu hari, ketika Rasulullah s.a.w berada bersama kaum muslimin, datang seorang lelaki.
Kemudian lelaki itu bertanya kepada baginda: “Wahai Rasulullah! Apakah yang dimaksudkan dengan Iman?”
Lalu baginda bersabda: “Kamu hendaklah percaya iaitu beriman kepada Allah, para Malaikat, semua Kitab yang diturunkan, hari pertemuan denganNya, para Rasul dan percaya kepada Hari Kebangkitan.”

Lelaki itu bertanya lagi: “Wahai Rasulullah! Apakah pula yang dimaksudkan dengan Islam?”
Baginda bersabda: “Islam ialah mengabdikan diri kepada Allah dan tidak menyekutukanNya dengan perkara lain, mendirikan sembahyang yang telah difardukan, mengeluarkan Zakat yang diwajibkan dan berpuasa pada bulan Ramadan.”

Kemudian lelaki tersebut bertanya lagi: “Wahai Rasulullah! Apakah makna Ihsan?”
Rasulullah s.a.w bersabda: “Engkau hendaklah beribadat kepada Allah seolah-olah engkau melihatNya, sekiranya engkau tidak melihatNya, maka ketahuilah bahawa Dia sentiasa memerhatikanmu.”

Lelaki tersebut bertanya lagi: “Wahai Rasulullah! Bilakah Hari Kiamat akan berlaku?”
Rasulullah s.a.w bersabda: “Sememangnya orang yang bertanyakannya lebih mengetahui dariku. Walau bagaimanapun aku akan ceritakan kepadamu mengenai tanda-tandanya. Apabila seseorang hamba melahirkan majikannya maka itu adalah sebahagian dari tandanya. Seterusnya apabila seorang miskin menjadi pemimpin masyarakat, itu juga sebahagian dari tandanya. Selain dari itu apabila masyarakat yang pada asalnya pengembala kambing mampu bersaing dalam menghiasi bangunan-bangunan mereka, maka itu juga dikira tanda akan berlakunya Kiamat. Hanya lima perkara itulah sahaja sebahagian dari tanda-tanda yang diketahui dan selain dari itu Allah sahaja Yang Maha Mengetahuinya. Kemudian Rasulullah s.a.w membaca Surah Luqman ayat 34 yang bermaksud: Sesungguhnya Allah lebih mengetahui bilakah akan berlaku Hari Kiamat, di samping itu Dialah juga yang menurunkan hujan dan mengetahui apa yang ada di dalam rahim ibu yang mengandung. Tiada seorang pun yang mengetahui apakah yang akan diusahakannya pada keesokan hari iaitu samada baik atau jahat dan tiada seorang pun yang mengetahui di manakah dia akan menemui ajalnya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Amat Meliputi pengetahuanNya.”

Kemudian lelaki tersebut beredar dari situ. Rasulullah s.a.w terus bersabda kepada sahabatnya: “Sila panggil orang itu kembali.”
Lalu para sahabat berkejar ke arah lelaki tersebut untuk memanggilnya kembali tetapi mereka dapati lelaki tersebut telah hilang.
Lantas Rasulullah s.a.w bersabda: “Lelaki tadi ialah Jibril a.s. Kedatangannya adalah untuk mengajar manusia tentang agama mereka.” [HR. Bukhori (48), Muslim (10)]

“Dibangun Islam itu atas lima perkara: Memberi kesaksian bahwa tiada Ilah selain Allah dan Muhammad adalah utusan Allah, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berhajji ke Baitullah, dan berpuasa Ramadhan.” [HR. Bukhori dan Muslim dari Abi Abdurrahman (Abdullah) bin Umar bin Khoththob radhiyallahu 'anhuma]

ILMU YANG DIPINGGIRKAN OLEH PENDAKWAH

9:49 AM Posted by اسمى شهيدة عزيزه

Ilmu Perbandingan Agama, Comparative Religion, Muqaranah al-adyan, ketiga ini mewakili makna yang sama, iaitu pengetahuan tentang perbezaan agama. Sebut sahaja nama-nama besar dalam ilmu ini, Syeikh Ahmad Deedat, Dr Zakir Naik, Brother Shahkirit, Brother Amin Yaacob dan YM Engku. Pasti semua orang akan terbayang tentang betapa petahnya mereka berhujah, terutama dalam perbandingan Agama Islam dan Kristian.

Tetapi kita sebenarnya terlupa atau tidak mengetahui, bahawa sebelum tokoh-tokoh di atas wujud di muka bumi ini, sudah ada ulama besar yang hebat dalam ilmu perbandingan agama . Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah, Hujatul Islam Abu Hamid al-Ghazali, Imam Ibnu Qoyim al-Jauziah, dan Maulana Syeikh Koiranvi hanyalah sebilangan tokoh ulama zaman lampau yang gigih dab konsisten dalam ilmu ini.

Misalnya Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah dalam kitabnya yang bertajuk Al-Jawab al-Sahih Li-Man Baddala Din al-Masih. Sebuah kitab yang berisi 1000 halaman ini dikarang oleh beliau sebagai tindak-balas menjawab pertuduhan yang dilemparkan oleh Paul of Antiouch (seorang Bishop Kota Sida) dalam sebuah risalah 24 halaman. Bukan setakat sebuah kitab, Ulama besar yang sering dilanda fitnah dan tuduhan-tuduhan liar ini, telah mengusahakan 5 buah kitab lagi bagi menjawab pelbagai persoalan yang ditimbulkan oleh penganut Kristian semasa zamannya.

Hal ini telah dikemukan oleh salah seorang anak murid beliau iaitu, Abdul Hadi(rujuk F.Michel S.J Thomas, A Muslim Theologian’s Response To Christianity: Seperti yang dikemukakan oleh Muhammed Amin Yaacob), “Ibnu Taimiyah telah menulis kitab ini bagi menjawab ‘Assaf al-Nasrani iaitu seorang paderi Kristian yang dituduh menghina keperibadian Rasulullah. Kitab-kitab tersebut ialah : Iqtida’ al-Sirat al-Mustaqim Mukhalafat Ashab al-Jahim, Jawab Fi ihtijaj al-Jahmiyah wa al-Nasara bil Kalima, ar-Risalah al-Quhrusiyah: Khitab li-Sirjwas Malik Quhrus, Qawaid al-Kanais, Takhjil ahl –Injil wa- Nahj al-Sahih fi al-Raad ‘ala Man Baddala Din ‘Isa ibn Maryam al-Masih.


ILMU PERBANDINGAN AGAMA ADALAH SUNNAH

Allah berkata dalam surah Yunus ayat 94, “Maka jika kamu (Muhammad) berada dalam keragu-raguan tentang apa yang Kami turunkan kepadamu, maka tanyakanlah kepada orang-orang yang membaca kitab sebelum kamu. Sesungguhnya telah datang kebenaran kepadamu dari Tuhanmu, sebab itu janganlah sekali-kali kamu temasuk orang-orang yang ragu-ragu.”

Menurut Syeikh Muhammad Izzat al-Tahtawi seorang pakar perbandingan agama negara Syria dalam kitab al-Mizan Fi Muqaranah al-Adyan cetakan Darul Salam Syria, beliau berkata ayat di atas adalah dalil ataupun bukti bahawa ilmu perbandingan agama termasuk dalam ilmu-ilmu Islam. Ayat di atas secara jelas menyatakan kebenaran serta keunggulan Islam apabila dibandingkan dengan keseluruhan agama yang wujud di dunia, khususnya kepada Ahlu Kitab.(Seperti yang dikemukakan oleh Muhammad Amin Yaacob)

Usaha untuk membandingkan satu agama dengan agama lain, sebenarnya telah dilakukan sejak zaman para Sahabat lagi. Perkara ini dibuktikan dalam sebuah riwayat dimana Saidina Umar al-Khatab berjumpa dengan orang Yahudi yang sedang mempelajari Taurat. Kemudian beliau berkata, “Sesungguhnya aku datang hanyalah untuk membandingkan kitab Allah yang satu ini dengan yang lainnya". (Riwayat ini dari Abu Syaikh al-isbahani, dan dia berkata: Abu Yahya al-Razi menceritakan kepada kami, Sahl bin Uthman menceritakan kepada kami, Ali bin Mashar menceritakan kepada kami, dari Abu Daud dari al-Sya’bi. Sanad ini direkodkan oleh Imam Ibnu Qoyim dalam kitab Hidayatul Hayafari fi Ajwibatil Yahud wa Nasara).


SEJARAH DIALOG ISLAM-KRISTIAN

Dialog antara Islam dan Kristian sudah sekian lama wujud. Bukan kerana Islam membenci dan ingin bermusuh dengan Kristian. Tetapi disebabkan dekatnya akidah mereka dengan akidah umat Islam. Penganut Kristian mempercayai Jesus Crist, manakala dalam Islam mempercayai bahawa Jesus itu adalah Nabi Isa yang kita hormat dan cintai. Penganut Kristian mempercayai Jesus adalah anak kepada Maria tanpa bapa dan boleh bercakap ketika masih bayi. Islam juga beriman dengan kepercayaan tersebut. Perkara ini disebutkan dalam Quran surah al-Imran ayat 45-47, Allah berkata,

“ (Ingatlah), ketika Malaikat berkata: "Hai Maryam, seungguhnya Allah menggembirakan kamu (dengan kelahiran seorang putera yang diciptakan) dengan kalimat (yang datang) daripada-Nya, namanya Al Masih Isa putera Maryam, seorang terkemuka di dunia dan di akhirat dan termasuk orang-orang yang didekatkan (kepada Allah), dan dia berbicara dengan manusia dalam buaian dan ketika sudah dewasa dan dia adalah termasuk orang-orang yang saleh." Maryam berkata: "Ya Tuhanku, betapa mungkin aku mempunyai anak, padahal aku belum pernah disentuh oleh seorang laki-lakipun." Allah berfirman (dengan perantaraan Jibril):"Demikianlah Allah menciptakan apa yang dikehendaki-Nya. Apabila Allah berkehendak menetapkan sesuatu, maka Allah hanya cukup berkata kepadanya:"Jadilah", lalu jadilah dia.”

Kebersamaan dalam beberapa perkara yang berkaitan dengan kepercayaan antara Kristian dan Islam, sebenarnya adalah satu keuntungan untuk para pendakwah Islam. Sehinggakan Allah sendiri menggalakkan umat Islam mencari persamaan dengan Ahlu Kitab, sepertimana yang Allah katakan dalam surah al-Imran ayat 64, Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allah."
Sejarah membuktikan bahawa dialog antara Islam dan Kristian telah dimulakan sendiri oleh Baginda s.a.w dengan sekelompok perwakilan Kristian dari kawasan Najran. Perwakilan ini diketuai oleh Abdul al-Masih serta Abu Haritshah bin Al-Qomah, Bishop Najran. Dialog ini dipetik dari kitab al-Mizan fi Muqaranah al-Adyan.

Selepas Rasulullah wafat, dialog-dialog antara Islam dan Kristian terus berkembang. Antaranya sebuah dialog yang terkenal antara seorang sahabat Rasulullah yang bernama Amru bin Al-‘As pada 9 Mei 639 Masihi dengan seorang ketua Gereja Ya’qubiyah. (Newman, N.A, The Early Christian-Muslim Dialogue (Interdisciplinary Biblical Research, Hartfield, Pennsylvania, USA. Seperti yang dikemukakan oleh Muhammed Amin Yaacob). Dialog tersebut berlangsung dengan beberapa soalan yang dikemukan oleh Amru bin Al-‘As kepada ketua Gereja tersebut. Antara persoalan yang ditanya ialah:

1. Ada berapa versi Bible pada penganut Kristian?
2. Mengapa wujud perbezaan konsep akidah di kalangan penganut Kristian?
3. Siapakah Al-Masih pada pandangan penganut Kristian. Adakah dia Tuhan ataupun tidak?
4. Apabila al-Masih yang diyakini penganut Kristian sebagai Tuhan berada dalam kandungan ibunya Mariam, siapakah yang mentadbir serta mengawasi langit dan bumi?


APAKAH USAHA KITA?

Di mana usaha kita? Adakah kita sekadar berbangga dan meletakkan tanggungjawab itu ke atas bahu tokoh-tokoh di atas? Buangkanlah alasan-alasan tidak cukup ilmu, tidak cukup masa, dan tidak cukup duit untuk terjun ke lapangan dakwah ini. Syeikh Ahmad Deedat menjadi tokoh besar dalam ilmu ini bermula dengan mengkaji kitab Izharul Haq, dan beliau dengan berani mula berdialog dengan paderi dan orang-orang Kristian.

Apabila Yusuf Estes bertanya kepada para peserta dalam sebuah seminar tentang apakah dalil yang sesuai untuk kita keluar berdakwah walaupun tahu sedikit? Brother Shahkirit menjawab, Balighul walau Ayah (Sampaikan walau sepotoh ayat: hadith ini sahih dalam Bukhari). Bukan memandai-mandai, tetapi sampaikan apa yang kita tahu. Dan untuk tahu, kita haruslah keluar mencari ilmu-ilmu yang berkaitan dengan dakwah kepada orang bukan Islam.