Bina Insan Guru Sem 4

10:53 AM Posted by اسمى عزيزه

kenangan Bina Insan Guru sem 4

10:38 PM Posted by اسمى عزيزه

Gugur di Jalan Dakwah

10:09 PM Posted by اسمى عزيزه

Tidak seperti gugurnya dedaun dari pokok atau jatuhnya sesuatu dari tempat tinggi, keguguran di jalan dakwah adalah satu yang tidak dapat dilihat oleh pancaindera yang lima. Seseorang yang gugur di jalan dakwah tidak akan merasa sakit atau menemui kesan lebam pada mana-mana bahagian badannya, kerana ia adalah soal maknawi atau isu berkaitan insan dengan tuhannya.

Penggabungan diri dengan dakwah bermula dengan kesedaran seseorang terhadap tanggungjawab yang harus ia pikul bagi pihak Allah dan rasulnya, iaitu tanggungjawab menegakkan kebenaran, menentang kebatilan dan menyambungkan risalah dengan generasi seterusnya.

Ia adalah amal yang berterusan dan memerlukan keazaman ulul azmi dari kalangan rasul. Dari keazaman yang kuat ini usaha diteruskan untuk mengumpul seberapa banyak kekuatan sama ada dari segi bilangan atau juga peralatan. Dan siaplah dirimu dengan kekuatan untuk berdepan dengan mereka sedaya upaya kamu.

Da'i bukan muslim biasa. Mereka ialah orang yang meletakkan agama Allah di hadapan dan sentiasa bersiap siaga untuk berada dimana tuhan mahu ia berada mengikut kepentingan dakwah. Diri dan hartanya wakaf untuk agamanya. Mereka tidak memiliki diri mereka lagi, kerana mereka telah berbaiah dan menjaul diri mereka kepada Allah, harganya ialah syurga.

Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang mukmin diri mereka dan harta mereka dengan syurga…mereka berjuang dijalan Allah lalu membunuh dan dibunuh, satu janji yang pasti ditepati seperti tercatat dan Taurat,Injil dan Quran.

Inilah cara bagaimana Allah menghidupkan seseorang dalam kehidupan yang barunya. Wahai orang-orang yang beriman sahut seruan Allah dan rasulnya apabila ia menyeru kamu kepada apa yang menghidupkan kamu. Begitulah ketinggian seorang da'i waktu ia berada pada kemuncak kesetiaan kepada Allah, Rasul dan agamanya. Oleh itu berpuluh tempat di dalam Quran Allah memperingatkan mereka tentang kesetiaan. Setialah dengan baiah kamu disebut berulang kali tanpa jemu dan puas.

Namun kesetiaan datangnya dari keimanan, keimanan ditegakkan dengan keazaman dan keazaman datangnya dari kesedaran. Apabila kesedaran telah lemah dan keazaman mula luntur, maka kesetiaan juga akan terjejas. Begitu bermula kisah keguguran.

Mungkin banyak pentafsiran-sebahagiannya teknikal di sebalik fenomena keguguran tetapi yang jelasnya ialah mereka telah merungkai baiah, merombak kesetiaan dan membatalkan jual beli yang mereka telah meterainya dengan Allah. Kini diri mereka kembali kepada mereka dan khidmat mereka adalah untuknya.

Akan dapat dilihat dengan jelas perbezaan atau jurang cara hidup antara da'i yang mewakafkan hidup mereka untuk Allah s.w.t dengan mereka yang membatalkan jual beli mereka dengan Allah dan memulakan hidup baru diri mereka dan keturunan mereka dalam dunia yang mereka sangka kan milik mereka.

Kata-kata Syeikh Ahmad Yassin

1:32 AM Posted by اسمى عزيزه


Lahirku di Kampung Al-Jaurah,
Selatan Tebing Gaza, 1938 Masihiah,
Tercetus perang 1948, familiku berpindah,
Mengharung kaki menuju Ghazzah.
Tika asyik beriadah bersama teman,
Malang menimpa, aku terhumban,
Lumpuh seluruh badan,
Namun, kutekad kekuatan,
Lumpuhku tidak bisa menghalang pergerakan,
Minda, fikiran, tadbir jua amalan...
Kutamatkan pengajian sekolah,
Kuteruskan ke Universiti Ain Syams, padah,
Setahun berlalu dan aku terpaksa berhenti,
Hati yang terhiris itulah,Yang kubawa ke Mesir gagah,
Kukenal Ikhwan, sertai jamaah.
Di Palestin,Akulah guru, mengajar tatatertib,
Berkhutbah di masjid, akulah khatib,
Akulah pengasas Majma' Islami,
Pada 70-an tekad bersemi.
1983, aku ditangkap dituduh,
Pengasas Majd Mujahidin pembunuh,
13 tahun penjara, mahkamah menyuruh,
Namun terbebas selepas bulan kesepuluh.
Kuasaskan lagi gerakan HAMAS,
Gerakan Penentangan Islamiah, kemas,
1987, HAMAS berdiri tegas!
Sekali lagi, ditangkap askar Yahudi,
Dihukum penjara seumur abadi,
Ditambah 15 tahun lagi,
Kerana mengasas HAMAS menggempa Yahudi!
Makin hari, kumakin lemah, di penjara,
Pandangan kananku hilang mutiara,
Mata kiriku kabur, terseksa didera,
Penyakitku kronik, dihantar ke Hospital Penjara.
Subuh 1 Oktober 1997 barakah,
Aku dibebas dengan janji payah,
Antara Jordan & Israel laknatullah,
Selepas serangan Khalid Masy'al tergagal, musnah.
Kusenyum, kulihatIntifadah Aqsa, bangkitnya ummat,
Menentang, melawan Zionis penjajah laknat,
Hingga terbunuh jua tercedera berat.
Pagi,Malam Isnin aku bersolat sendiri,
Munajatku mohon ke hadrat Ilahi,
Agar ganjaran Syahid diberi di sisi,
Dan kuniat puasa di pagi hari.
Masjid, 22 Mac 2004 - Fajarnya,
Usai solat Subuh, tiada lama hanya,
Tika berjalan pulang, aduh sakitnya,
Tiada rasa nyeri, pulanglah,
Pulanglah ke hadrat Tuhanku, Allah,
Haruman syurgawi, rohpun terbanglah,
Duniaku, pisahlah,Nyata kerananya dan kerana-Nya aku lelah...
Akulah Syeikh Ahmad Ismail Yasin!
Siapa kamu?
Apa yang kamu telah sumbangkan untuk agama Allah?

puasa sunat 6 syawal

8:19 PM Posted by اسمى عزيزه

Ulama berbeza pendapat antara puasa sunat enam hari pada bulan Syawal dengan puasa ganti (qada) Ramadan.

Pendapat pertama mengatakan tidak dibolehkan niat puasa ganti bersama puasa sunat Syawal. Ini kerana berdasarkan hadis setiap amalan berdasarkan niat.

Sebagai contoh, Majlis Ugama Islam Singapura (Muis) dalam menggariskan adakah puasa enam boleh diniat sekali dengan puasa ganti: `Niat puasa enam tidak boleh disekalikan dengan puasa qada.

Imam As-Syafi'i (di dalam Kitab Al-Umm) berpendapat dalam mensyarahkan bab `seyang tiap amalan dengan niatnya' bahawa: Hendaklah dibezakan ibadat puasa Ramadan, puasa nazar, puasa kafarah, puasa qada dan puasa sunat.

Imam Jalaluddin As-Suyuti (di dalam Kitab Al-Isybah) juga berpendapat hendaklah diasingkan puasa Ramadan atau nazar atau puasa sunat. Namun, seseorang yang berniat puasa qada ketika Syawal boleh juga dikurniakan pahala puasa enam (tanpa menjatuhkan niat itu) mengikut pendapat sebahagian ulama.'

Pendapat kedua mengatakan dibolehkan niat bersama, malah memadai seseorang yang ingin melakukan puasa qada dan puasa sunat enam hari dengan berniat hanya puasa qada pada bulan Syawal.

Mereka akan mendapat dua ganjaran sekali gus dengan syarat dia perlu berniat puasa qada terlebih dulu. Ini kerana puasa qada adalah wajib dan puasa enam adalah sunat.

Hal yang sama berlaku ke atas solat tahiyatul masjid. Jika seseorang memasuki masjid dan terus melakukan solat fardu, maka dia akan diberi ganjaran dua pahala sekali gus.

Bekas ketua jawatankuasa fatwa al-Azhar, Sheikh `Atiyyah Saqr, berkata seseorang yang tertinggal puasa pada Ramadan boleh berpuasa sunat enam hari Syawal dengan niat bersama puasa ganti.

Menurutnya, orang yang berpuasa itu akan mendapat ganjaran berganda secara serentak; menggantikan puasa yang ditinggal dan mendapat ganjaran puasa enam hari Syawal.

"Bagaimanapun, dianjurkan seseorang itu menggantikan puasa tertinggal secara berasingan dengan puasa enam hari Syawal (supaya mendapat ganjaran yang lebih)."

Ada juga ulama berpendapat puasa enam seharusnya didahulukan kerana ia hanya boleh diamalkan pada bulan Syawal saja. Bagi puasa qada, ia boleh dilakukan dalam tempoh 10 bulan berikutnya sebelum tiba Ramadan akan datang.

Sesetengah ulama berpendapat, orang yang mempunyai hutang puasa Ramadan hendaklah `membayar' terlebih dulu, kemudian baru dikerjakan sunat puasa enam. Tidak mendapat sunat puasa enam jika ia juga diniatkan sebagai puasa qada.

Perbezaan pendapat itu sudah tentu memberikan pilihan dan ruang kepada umat Islam dalam melaksanakan amal ibadat, sesuai dengan konsep taysir (kelapangan) yang menjadi satu aspek penting dalam syariah, selagi mana tiada larangan terhadapnya.

sumber : Mohd Sabri Mohd Noor